Більшість проблем, з якими діти самі звертаються до практичного психолога, має специфічний характер. Їх рідко хвилюють інтелектуальні невдачі, зокрема в навчанні. Так, під час індивідуального консультування діти часто просять поради, як чинити в конкретному випадку, яку обрати лінію поведінки, як правильно оцінити чиїсь або свої дії?
Звичайно, психолог може кожного окремого разу знаходити разом з учнем необхідну відповідь, однак, чи не краще навчати його самостійно розбиратися в життєвих ситуаціях? За стародавнім китайським прислів’ям, «не той добрий, хто нагодує тебе рибою, а той, хто навчить її ловити».
Головним завданням практичного психолога ДНЗ «Тернопільський ЦПТО» є психологічний супровід особистісного розвитку учнів протягом навчання в Центрі; соціально-педагогічна та психологічна робота з учнями у конфліктний та постконфліктний період.
Провідними напрямами роботи практичного психолога в ДНЗ «Тернопільський ЦПТО»:
- Організаційно-методична робота;
- Консультативно-методична допомога викладачам, майстрам в/н, вихователям, учням з питань навчання та виховання;
- Просвітницько-пропагандистська робота з підвищення психологічної культури в навчальному закладі та сім’ях, національної самосвідомості та самобутності;
- Превентивне виховання по формуванню в учнів орієнтації на здоровий спосіб життя та захист психічного здоров’я, профілактика алкоголізму, наркоманії, СНІДу та злочинності серед неповнолітніх;
- Психокорекційна та розвивальна робота серед учнів із застосуванням методів психокорекції та загальної психотерапії;
- Зв’язки з громадськістю. Відвідування учнів вдома, бесіди з батьками. Спільні заходи з правозахисними органами, соціальною службою молоді.
Основні напрями у роботі соціального педагога:
- соціально-педагогічна робота з учнями та сім’ями, які опинились в складних життєвих обставинах;
- соціально- педагогічна робота з учнями, які перебувають на внутрішньому обліку Центру;
- соціально-педагогічний супровід дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, та соціально-педагогічна робота з опікунами (піклувальниками) дітей;
- організація соціально-правового захисту дітей пільгових категорій;
- соціально-педагогічний супровід навчально-виховного процесу;
- профілактика правопорушень, негативних явищ в учнівському середовищі.
У яких випадках звертатися до соціального педагога?
- якщо у Твоїй родині є проблеми, які Тебе постійно турбують, заважають нормально вчитися та відчувати себе щасливим;
- якщо хтось примушує Тебе до вчинків, що суперечать нормам моралі, пригнічують Твою гідність, а Ти не знаєш як себе поводити у такій ситуації;
- якщо Ти відчуваєш, що Тобі потрібна допомога лікаря або юриста, проте не наважуєшся звертатися до батьків;
- і просто коли Тобі здається, що всі інші відвернулися від Тебе і ніхто тебе вже не зрозуміє...
ГРАФІК РОБОТИ
соціального педагога
ДНЗ «Тернопільський центр професійно-технічної освіти»
ДНІ ТИЖНЯ |
ЧАС ПРИЙОМУ |
ПРИМІТКА |
|
Понеділок |
з 8:30 |
по 17:00 |
|
Вівторок |
з 8:30 |
по 17:00 |
|
Середа |
з 8:30 |
по 17:00 |
|
Четвер |
з 8:30 |
по 17:00 |
|
П’ятниця |
з 8:30 |
по 16:00 |
Буду рада з вами спілкуватись!
Щоб змінити життя на краще
- Усміхайтеся , це надасть вам упевненості;
- Відмовтеся від бажання жалітися або звинуватити обставини чи інших людей;
- Позбавтеся негативних думок. Життя – це бумеранг;
- Сприймайте життя чк безперервний навчальний процес, навіть у негативному досвіді знайдете корисне для себе;
- Розвивайте в собі позитивну сторону душі – прагнення до віри;
- Перетворіть несприятливі обставини на ситуацію, де ви ще раз зможете проявити свої здібності;
- Не заздріть чужому успіхові. Позитивно оцініть свої сили, виявіть власні цілі;
- Ніколи не здавайтеся. Вірте в себе. Спокійно ставтеся до успіху та невдач;
- Змініть свою внутрішню настанову: «У мене все вийде»;
- Частіше спілкуйтеся з людьми активними, оптимістами, успішними;
- Обмежте контакти з тими, хто жаліється;
- Спостерігайте, як діють успішні люди, наслідуйте зразки успішної поведінки;
- Не звертайте уваги на дрібні непорозуміння, не перетворюйте їх на конфлікт.
Пам’ятка
1. Ніколи не уникайте персональної відповідальності;
2. На свою думку не тільки виробляйте, а й висловлюйте;
3. Прагніть самостійно вирішувати всі питання, що стосуються вашого життя;
4. Не бійтеся помилок – просто своєчасно їх виправляйте;
5. Чесно визнавайте свої помилки, пам’ятайте, що впертість – самозахист слабкої людини;
6. Не виходить задумане – неодмінно розберіться, чому. Починайте робити все спочатку і так – аж поки вийде.
Шляхи підвищення ефективності уроку
(психологічні поради вчителю)
1. Зробіть мету уроку метою учнів;
2. Формулюйте мету, орієнтуючись на потреби й інтереси учнів;
3. Серйозно ставтеся до організації уроку;
4. Під час розвитку мотиву досягнення орієнтуйте учнів на самооцінку діяльності;
5. Якнайчастіше ставте учнів у ситуацію вибору;
6. Допомагайте учням ставити перед собою реалістичні завдання;
7. Допомагайте учням ставити перед собою реалістичні завдання; 8. Зробіть ситуацію успіху досяжною для кожного учня;
9. Робіть групу і урок більш привабливим і цікавим;
10. Пов’язуйте навчальну інформацію з життєвим досвідом учнів;
11. Починаючи роботу, переконайтеся, що в учнів достатньо можливостей, щоб почуватися безпосередньо причетним до групових занять;
12. Уникайте небажаних наслідків своїх учительських очікувань;
13. Зробіть основні правила й вимоги зрозумілими;
14. Чітко встановлюйте напруження ситуації;
15. Акцентуйте увагу на вчинках і поведінці, а не на особистості учня;
16. Щоб запобігти порушенню дисципліни, створіть умови для підвищення якості знань учнів та їхньої самоповаги;
17. Не підсилюйте напруження ситуації;
18. Створіть позитивне ставлення до самоврядування;
19. Дайте учням можливість фіксувати й оцінювати свій прогрес;
20. Враховуйте вікові особливості учнів у розвитку їх особистості та пізнавальної сфери.
Поради вчителю щодо підтримки дисципліни в класі
- Поводьтеся так, щоб учні відчували, що ви керуєте навчальним процесом, при цьому всіляко стимулюйте їхню активність;
- Враховуйте природні можливості, стан здоров’я, й умови життя дитини, оцінюючи її навчання, виховання і розвиток, пам’ятаючи народну мудрість: «Кому більше дається, з того і більше вимагатиметься»
- Пам’ятайте, що урок має свої чіткі завдання і не є ареною для з’ясування стосунків;
- Дотримуйтеся доброзичливого тону, будьте уважні до кожного учня, створюйте оптимістичний настрій у класі;
- Не припускайте перевтоми учнів (уважність зберігається 15 хв.), на допомогу вам прийдуть рухливі вправи, цікаві жарти;
- Надавайте учням можливість частіше працювати в підгрупах;
- Створюйте умови, щоб важкі, слабкі учні мали можливість відчути себе лідерами в чомусь;
- Не принижуйте учнів, не припускайте образ, сарказму:
- Будьте привітними, але враховуйте, що фамільярність може породити неповагу;
- Не виявляйте антипатії до уважних учнів, сподіваючись від них поганої поведінки. Діти відчувають скептичне ставлення до них і часто поводяться згідно з вашими очікуваннями;
- Умійте керувати емоціями, знайте кожну ціну слову, тонові. Не можна вимагати від дитини те, що під силу дорослому, будьте терплячими;
- Не соромтесь виявляти почуття гумору. Дітям імпонує веселий, спритний, оптимістичний вчитель;
- Не забудьте привітати учня з Днем народження, - це непомітна, але ефективна річ (майстрам, класним керівникам);
- Зміцнюйте зв’язки з батьками учнів, намагайтеся отримати від них підтримку, інформацію, але не сподівайтеся, що вони вирішать проблему з дисципліною в групі;
- Перш ніж засудити, завжди подумайте: «А може краще вибачити?» 10 заповідей класного керівника
- Люби, поважай, цінуй кожну дитину;
- Самовдосконалюйся, будь особистістю;
- Вмій слухати дітей, будь терплячим;
- Не навчай того з чим не обізнаний;
- Кажи дитині не тільки те з чим ти незадоволений, а й те, що тебе у ній радує;
- Допомагай батькам виростити дитину для життя серед людей;
- Дорожи довір’ям дитини;
- Створюй доброзичливий колектив батьків та учнів;
- Будь веселим, жартами підтримуй та заохочуй позитивне.
Про профілактику булінгу
Для батьків та учнів